Jack London- Tanrılar ve Köpekler

Jack London-Tanrılar ve Köpekler


Merhaba arkadaşlar,
Bir kitap incelemesiyle karşınızdayım. Lafı fazla uzatmadan ben konuya gireyim o halde.

Jack London bu kitabında yine bir köpeği ele alarak, insanlar arasındaki uçurumları anlatmaya gayret ediyor. 

Sosyalist abimiz kitapta, hayvanların bile yetiştirildiği çevreye bağlı olarak insanları kayırabileceğini beyan ederek, sosyalizm ateşini yakıyor.

Kitap, İrlanda teriyeri olan Jerry’nin 6 aylık sütten keşilmemiş bir köpek iken, bir kaptan olan Van Horn’la gemi yolculuğuna çıkmasıyla başlıyor. Jerry doğduğundan beri 2 kuralı unutmuyor:


1. Beyaz tanrıların(adamların) siyah tanrılardan(adamlardan) üstün olduğunu.

2. Deniz de yüzen kütüklerden uzak durmasını gerektiğini(timsahlar)

Bu kurallara uyarak her beyaz adamı kendisinin tanrısı gibi görüp, onlara hürmet edip saygı duyuyor ama iş siyahlara geldi mi beyaz tanrısının izniyle onları aşağılıyor, kovalıyor ve ısırıyor. 
Kısacası Jerry, kendini beyaz tanrıların meleği sayıp siyah tanrıların şeytanı oluyor.

Jerry o kadar kibirleniyor ki, bir süre sonra siyah tanrı olarak gördüğü insanlara eziyet etmeye başlıyor.
Yine böyle geçen günlerin birinde, siyahlar Van Horn'un gemisine baskın yapıp mürettebatı ele geçiriyorlar. Van Horn adı gibi bir yerde ölüyor. Jerry ayakları bağlı şekilde yerliler adasına çıkarılıyor.

Jerry’nin hayat mücadelesi Van Horn ölümüyle başlıyor bir nevi. Van Horn’un ölümüyle tanrısız kalıyor. Jerry şunu da idrak ediyor. Bulunduğu adada beyaz kimse bulunmuyor. Şimdi hor gördüğü siyahlar Jerry’nin yeni tanrıları oluyor.

Tabii Jerry beyazlara duyduğu saygıyı siyahlara duymayınca, ölüme terk ediliyor. Ölümü kabullenmişken, yaşlı kör bir zenci amcamız, onu besili bir domuz karşılığında satın alıyor.

Yaşlı amcamız, köyden uzakta dağlık bir alanda tek başına yaşıyor ve başka bir kabile ile kan davası mevcut. Jerry’i alıp eğitiyor, ona sayı saymasını, sağı solu kısacası insanların gözleri olabilecek her şeyi öğretiyor. Jerry de bu eğitimi o kadar benimsiyor ki, siyahi adamı tanrısı olarak görüyor.

Jack abimiz burada "Uygun ortamlar sağlandığında ırkçılığın tümüyle ortadan kalkacağını" dile getiriyor.

Jerry havlıyor, tanrısı onu anlıyor. Tanrısı ona söylüyor, Jerry onu dinliyor. Jerry konuşmayı, anlaşılmayı o kadar seviyor ki; İngiliz donanmaları adayı bombandırmana tuttuklarında yaşlı ve kör zenci tanrısının öldüğüne inanmıyor. Günlerce amaçsız amaçsız dolaşıyor. Günleri böyle geçerken günün birinde bir gemi görüyor. Tek başına kalmaya dayanamayan Jerry, Siyah bir tanrıyı kabullenerek çiğnediği kuralı, bu kez de denizde yüzerek çiğniyor.

Bundan sonrası hikayenin sonu için devam ediyor. Jack abimiz ise kitapta verdiği bu son dersle şunu anlamamızı istiyor.

"Çaresizlik ve dipteki bir varlık için yasaklar, pekte hükmü geçmeyen kurallar bütünüdür."

Atagev Nayias

Sağlıcakla kalın...


12 comments

  1. Bu incelemyi okuduktan sonra bu kitabı listeye almamak olmaz di miii?

    YanıtlaSil
  2. Çok merak ettim kitabı:) Alınacaklar listemem ekledim bile

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler canım. Beğeneceğini umuyorum :)

      Sil
  3. Harika bir tanıtım şuan okumam gereken 3 kitap var. Yazda satın alacağım konusu benim çok hoşuma gitti ve yazarda JACK LONDON daha ne olsun ki :)
    Senin en sevdiğin renk mor mu ?
    Bir de bu aralar sürekli bloğuna uğruyorum ancak yorum yazmıyorum ;(
    Yazacağım teker teker onlarada senide bloğuma beklerim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende Jack London çok seviyorum.
      Aslında maviyi de çok severim ama blog tasarımımda mor bir hoş gelmişti bana :)
      Bloguna geleceğim hemen. Son 1,5 aydır kimsenin bloguna uğrayamadım ve vicdan azabı çekiyorum artık :)
      Toparlayacağım kendimi :)

      Sil
  4. Yaaa çok güzelmiş konusu filan çok beğendim :D Garip ama nedense ilk defa duyuyorum kitabı :/ Jack London kitaplarını okumayı ertelememeliyim daha fazla, bu kitap da listede yerini hemen aldı :')

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende yakın bir dönemde ismini duymuştum zaten. İlginç gelince okumak istedim, birde Jack London tabii :)

      Teşekkür ederim Gözdecim. Beğeneceğini umuyorum :)

      Sil
  5. Arkadaşım beni affet baya geç yazmaya başladım yorumları şu sıra gel git çok blogla da ilgilenemedim :(( ama sonun da burdayım ki bugün yorum canavarlığım üzerim de ;) kitabı okumadım hatta senin yazınla beraber bende yeni görmüş oldum :) sen Jack abimiz dedikçe benim gülesim geldi :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ahahahahah gülersin tabi. Seni güldürebildiysem ne mutlu bana ama :) asıl ben, sorma. Hayırsızın tekiyim resmen. Kendimi toparlayacağım İnşallah ama :)

      Sil
  6. london büssürü okudum ama bunu duymadıım a aaaaa :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. aaaa hiç oldu mu Sunbaee ? Hemde sen, bak bak. İnanmadım ki hiç :)

      Sil

Fikirlerinizi önemsiyorum,
Lütfen benimle düşüncelerinizi paylaşın :)